Wednesday, March 21, 2012

Masa dan Kehidupan

Uish...dah 2 bulan rupenye yer, sejak kali terakhir aku menulis dlm blog picisan ini...ewah, picisan pulak, dah cam nama blog member lak (picisan)....ok, masa semestinya pantas berlalu.

Kehidupan sememangnya sudah banyak mengambil masa dari aku...ya, kita sememangnya hidup dengan masa, (apa yang aku bebel nii)....ok, apa yang aku cuba katakan adalah, masa sentiasa datang dan pergi dan kehidupan perlu diteruskan....masa yg pergi, tidak boleh dipanggil balik lagi, walaupun korang ada mesin masa atau ilmu ghaib yg boleh kembali ke masa lepas sekali pun. Ya, aku memperkatakan pasal butterfly effect....pernah tgk tak movie dia, logik gak kan.

2, 3 masa kebelakangan ini, aku merasakan kehidupan aku tidak menentu, dan byk masa digunakan untuk cuba menentukan balik kehidupan ini....sebab itulah masa untuk sampingan seperti menulis blog (ya, blog adalah untuk masa sampingan saja bagi aku, tapi masih cuba untuk serius sikit) tidak ada, dan sebab itu juga anda tidak melihat update...Rutin....aku sudah tidak mempunyai kehidupan yg rutin lagi...sebab itulah aku ckp masa aku kelam kelibut dua, tiga menjak nii...

Trip kali ini, bukan lah luahan perasaan atau satu esei untuk menggambarkan mengenai penyesalan aku, akibat tidak menghargai masa (walaupun masa itu diibaratkan emas....emas mahal wooo)...trip kali ini lebih kepada penceritaan, walaupun kita membazirkan masa, tetapi setiap masa yg dibazirkan itu, mestilah kita ingatkan, juga kenangkan kembali, supaya kita dapat pengajaran darinya...sekaligus, dapat mendewasakan diri, mematangkan kehidupan dan memanjangkan akal kita, supaya kesilapan sama tidak berulang kembali (walaupun kadang-kadang kita akan mendapat deja-vu)....jadi, masa yang dibazirkan itu, akan nmpak tidak terbazir begitu sahaja, dan ini boleh dijadikan "moral booster", untuk kita menempuhi kehidupan yg kian mencabar ini....

Oleh itu, walaupon anda merasakan yang anda tidak menghargai masa, anda sebenarnya dihargai oleh masa...dengan syarat, sentiasa pandang belakang ok (rear mirror dlm keter, bukan diletakkan tanpa sebab)....

Macam mana, trip kali ini sgt bermotivasikan....tak perlu lah berterima kasih kepada aku. Semoga kita semua mendapat manfaat  dari karangan aku untuk kali ini...




Ok lah....karangan ini sebenarnya adalah satu alasan dan cara untuk minta maaf sebab lama x update blog...biasa orng akan ckp, "aisey, sori laa, lama x update...bla,bla,bla"...tp aku rasa cam dah pernah buat trip pasl "sori lama x update" ni rasanya...jadi, xkan nk ulang lagi, yer dak...heee

No comments:

Post a Comment